Det hela började år 1989. Det här var ett turbulent år I världshistorien, kanske främst för de massiva folkliga protester I hela Östeuropa som efter generationer av kommunistiskt förtryck slutligen ledde till Berlinmurens fall.
Erik Jensen, som ägde jaktbutiken Hubertushuset i Ringsted, Danmark, kände sig inspirerad av händelserna ute i världen. All den sammanhållande kraft och vilja till samarbete och förändring han såg ute i Europa stod i skarp kontrast till förhållandena i hans egen bransch. Där rådde knivskarp konkurrens och jaktaffärerna bekrigade varandra med alla till buds stående medel. Det var ett krig utan vinnare – alla förlorar i en sådan konkurrens.
Erik fick då idén att samla de största jaktaffärerna runt om i Danmark i ett samarbete kring inköp och marknadsföring. Det skulle leda till stora besparingar inom både områdena, vilket i sin tur kunde leda till lägre priser och därmed kraftigt öka konkurrenskraften hos de anslutna jaktbutikerna. Den var en enkel idé, men krävde förmodligen en hel del arbete för att genomföras. På pappret rådde inga tvivel om idén fördelar, men var det ens möjligt att samla alla de minst sagt, kraftigt individualistiska, danska köpmännen under ett och samma paraply?
Erik Jensen inledde en rundresa i Danmark för att presentera sin idé för några utvalda butiker. Østjysk Våbenhandel, Kr. O. Skov och Korsholm var de självskrivna kandidaterna tack vare sin storlek och geografiska spridning. Brasholt i Hjørring, Jagt- & Fiskerimagasinet i Köpenhamn och Michaels Jagt i Svendborg valdes ut för sitt affärsmannaskap och strategiska placering. Tillsammans med Erik Jensens Hubertushuset i Ringsted utgjorde dessa butiker ett komplett nätverk, där i stort sett hela Danmarks jägarkår befann sig inom rimligt köravstånd till någon av gruppens butiker.
Processen förlöpte betydligt mer friktionsfritt än vad Erik Jensen ens vågat hoppas på. Alla hans kandidater såg möjligheterna i det utskissade samarbetsförslaget och en efter en biföll de till en formalisering av samarbetet. Jaguargruppen var nästan i hamn.
Några dagar innan avtalen skrevs under beslutade sig Korsholm dock för att avstå. Men alla andra var på och i januari 1991 föddes Jaguargruppen. Relativt kort tid därefter gick Jagt- & Fiskerimagasinet i Köpenhamn i graven och Jaguarguppen bestod därmed av Brasholt i Hjørring, Kr. O. Skov i Bording, Østjysk Våbenhandel i Hedensted, Michaels Jagt & Fiskeri i Svendborg och Hubertushuset i Ringsted. Fem jaktbutiker varav tre av dem var bland de fyra största i Danmark.
Namnet Jaguargruppen
Namnet ”Jaguargruppen” har sin egen historia, som går betydligt längre tillbaka i tiden än vad Jaguargruppen som frivilligkedja inom jakt och friluftsliv gör. Många äldre danska jägare minns förmodligen ”jaguarkatalogen” som gavs ut från sextiotalet till åttiotalet. Redan 1942 registrerades varumärket ”Jaguar” av dåvarande vapen- och jaktutrustningsgrossisten Guldmann i Korsør. Genom åren brukades namnet flitigt på all värdens jaktutrustning. Vid någon tidpunkt övertog Hubertushuset varumärket och valde sedan att använda det i den nybildade butiksgruppen 1990.
Välsmort samarbete jaktbutikerna mellan
De första åren var det främst tal om ett ganska löst hållet, frivilligt samarbete inom Jaguargruppen. Hubertushuset i Ringsted fungerade på ideell basis som gemensamt lager- och logistikcentral för gruppen. Stora, gemensamma order ledde, precis som det var tänkt, till rejäla rabatter hos producenter och grossister runt om i världen och den massiva marknadsföringen satte gruppen på kartan hos de danska jägarna. Jaguargruppen var en succé redan från start, både vad gällde kunder och anslutna butiker. Sakta men säkert utvidgades samarbetet och när Tommy Svendsen anställdes som gemensam inköpare för gruppen 2001 tog det fart på allvar. Tommy var tidigare chef för SiniGuldmann A/S och kände allt och alla i den internationella vapen- och jaktutrustningsbranschen. Rätt man på rätt plats, helt enkelt.
Utvidgat koncept för ökad konkurrenskraft
2001 var också året då gruppen var mogen att ta steget att utvidga konceptet till ännu ett land. Fördelarna var uppenbara – man ville bli en ännu större kund hos leverantörerna för att skapa ännu bättre priser och leveransvillkor. Allt till gagn för såväl kunder – som alltid är på jakt efter bästa pris – som till butikerna, som på så sätt kan öka sin konkurrenskraft.
I kölvattnet på en middag i samband med den årliga mässan IWA året dessförinnan skickade man ut en trevare till de största svenska detaljisterna. Dessa butiker ingick redan i en gruppering som kallades ”Prispressarna”, men förhandlingarna löpte snabbt och smärtfritt. Från och med januari 2001 hade Jaguargruppen vuxit med ytterligare fem medlemmar. Dessa var Walter Borg i Stockholm, Torsbo Handels i Torsbo, Vapencentrum i Umeå, Kjells Vapen i Götene och Svante Nilssons Vapen i Uppsala, där den senare varit upphov till ”Prispressarna” på samma sätt som Hubertushuset i Danmark lade grunden till Jaguargruppen. Precis som i Danmark var de nya medlemmarna allesammans stora detaljister – och nu ingick även fem av Sveriges största jaktbutiker i Jaguargruppen.
Senare tillkom ännu en dansk butik, Gamefair i Nærum och även den svenska delen utökades med Jakt & Friluftsgården i Lund och Fritid & Vildmark i Piteå. Fågelvägen är det nu över 120 mil mellan de av butikerna som ligger längst bort från varandra. Gör man resan med bil är sträckan närmare 180 mil. Jaguargruppen har på mer än ett sätt blivit Skandinaviens största jaktkedja!
Under 2019 fick de sex danska och sex svenska jaktbutikerna i Jaguargruppen två nya kollegor i Danmark, JAFI i Viborg och Aktiv Fritid i Køge. Bakgrunden för de två jaktbutikernas inträde i Jaguargruppen är en önskan att bli ännu mer attraktiva för kunderna. Jaguargruppens arbete kring marknadsföring och produktutvecklingen av det egna varumärket Nordhunt lockade de två nya medlemmarna till Jaguargruppen. Jaguargruppen har de senaste åren stärkt den gemensamma marknadsföringen, samtidigt som det strategiska samarbetet med de ledande leverantörerna utökats. Utvecklingen ser lovande ut och med fler jaktbutiker i Jaguargruppen får gruppen en större volym i inköpen vilket gynnar både butikerna och kunderna.
Under de senaste åren har Jaguargruppen också anställt flera nya krafter på inköp- och marknadssidan, både i Sverige och Danmark, med gott resultat. Även fortsättningsvis kommer kunderna uppleva en markant utveckling av gruppens jaktbutiker. Och trots att gruppens butiker egentligen är konkurrenter har samarbetet stärkt dem alla, vilket i sista änden även gagnar kunderna som genom alla år haft god nytta av Jaguargruppens stora urval av kvalitetsprodukter till konkurrenskraftiga priser.
Jaguargruppen- egen produktutveckling
Jaguargruppen väljer noga ut leverantörer utifrån kvalitet, säkerhet och funktion för att du ska hitta de bästa produkter som passar för ditt behov, oavsett om du ska ut i skogen med familjen eller om du ska ut på krävande drevjakt eller Afrikasafari. Under alla år i branschen har Jaguargruppen ständigt stött och blött samma dilemma, frågan ifall produkten lever upp till din utlovade funktion och kvalitet. Vi vill att våra kunder ska kunna hitta allt de behöver till sina äventyr hos oss, utan att behöva fundera över om kvaliteten är tillräckligt hög eller om produkten lever upp till sin utlovade funktion. Här föddes idén till Jaguargruppens nya varumärke, Nordhunt.
Under 2018 gjorde Jaguargruppen en stor satsning med sin egen produktutveckling där de tog fram det gemensamma varumärket Nordhunt. Jaguargruppens medlemmar har lång erfarenhet inom jakt- och friluftsliv och ser till att vara med i framkant för att utveckla branschen och hålla hög service och kvalitet till kunderna. Nordhunt är ett varumärke till alla skandinaviska jägare och friluftsälskare, med utrustning och produkter anpassat för det variationsrika klimatet i Skandinavien.
Jaguarmagasinet – egen jakttidning
I takt med att Jaguargruppen vuxit sig starkare och samarbetet mellan jaktbutikerna stärkts har även marknadsföringen blivit tydligare och mer effektiv för medlemmarna. År 2015 släppte Jaguargruppen de första Jaguarmagasinet. En utveckling av tidigare produktkataloger som tryckts upp i större upplagor och delats ut i butikerna. Idag är fortfarande de tryckta produktkatalogerna en viktig del för att visa upp Jaguargruppen breda sortiment av världsledande varumärken inom jakt- och friluftsliv, men man såg att kunderna efterfrågade tips, råd och matnyttig information som var lättare att ta till sig än en teknisk specifikation. Här föddes idén till Jaguarmagasinet. Jaguarmagasinet kombinerar teknisk produktinformation med spännande vapentest, leverantörsporträtt, erbjudanden och tips och råd från erfarna jägare och friluftsmänniskor. Jakttidningen växte snabbt och blev en succé bland läsarna. Jaguarmagasinet är en digital jakttidning som alla med tillgång till en dator, surfplatta eller smartphone kan läsa helt gratis. Jaguarmagasinets prenumeranter får meddelande när ett nytt nummer av jakttidningen finns att läsa och kan på så sätt vara snabba på de erbjudanden och vapenpaket som Jaguargruppen har just för tillfället.
Förväntningar inför framtiden
Numera innehar gruppens medlemmar en tung post på såväl den svenska som den danska marknaden. Speciellt inom de dyrare varukategorierna som vapen, optik och jaktkläder är marknadsandelen stor och växande. Man kan inte säga annat än att Jaguargruppen vilar på ett solitt och stabilt fundament.
Trenden går mot större och exklusiva butiker med ett brett urval av kvalitetsvaror som kunderna gärna köar för. Alla Jaguargruppens medlemmar har utvidgat sina butiksytor rejält de senaste åren och utvecklas i en rasande takt mot stora jakt-centra dit kunder kommer långväga för att tillbringa många timmar med att finkamma sortimentet. Alla Jaguargruppens butiker har egna vapenverkstäder, och flera av jaktbutikerna har också egna skjutbanor, skjutbiografer och till och med jägarexamensutbildningar. Idag kan Jaguargruppens jaktbutiker hjälpa dig med allt som rör jakt och ett aktivt friluftsliv. Vår långa erfarenhet och samlade kunskap blir ännu en stor fördel för kunderna, våra jaktbutiker besöker du aldrig i onödan, här finns mängder med goda råd och tips som vi gärna delar med oss av.